דעות

אפשר לקצר תורים, אבל זה לא באמת מעניין אף אחד בממשלה

כאשר חדרי הניתוח בבתיה"ח הציבוריים בישראל נסגרים בצהריים וכאשר הביטוחים המשלימים של הקופות מגבילים את השירות למספר מצומצם של רופאים, אין זה פלא שהתורים ארוכים והתוצאות קשות. העיקרון המנחה לאורו פועל האוצר אינו הצלת חיים אלא חיסכון על גב המטופלים

חדר ניתוח. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

קרוב משפחה, חבר "מכבי" ובעל ביטוח משלים של הקופה, נזקק לאקו לב. התור שקיבל בקופה היה לעוד שנה. תמורת 1,500 שקל ביצע את הבדיקה באופן פרטי תוך שלושה ימים. כך נראית בפועל קריסה של מערכת הבריאות הציבורית, שעליה אנחנו משלמים מאות שקלים בחודש ועוד מאות עבור ביטוחים משלימים, והתורים רק הולכים ומתארכים.

אתם שואלים למה? ישבתי בכנסת, בוועדת הבריאות, בדיונים ארוכים על חוק ההסדרים בהקשר לביטוחי הבריאות המשלימים, ופתאום, אחרי הרבה שנים, הבנתי: לאף אחד לא אכפת מהתורים הבלתי אפשריים. דנים בהתחשבנויות כספיות, בחיסכון, ביוקר המחיה ובעוד נושאים חשובים ביותר, אבל מדחיקים את הדיון בנו אזרחי ישראל, באיכות השירות שאנו מקבלים, באורך התורים, בפגיעה בבריאות ואפילו בחיי אדם הנגדעים, במהלך ההמתנה לתור הנדרש, בגלל ההמתנה הממושכת לרופא הראשון שיבדוק, יאבחן ויפנה לטיפול.

כך, באחד הדיונים, אומר נציג משרד הבריאות, ובהמשך ננזף על ידי היועצת המשפטית של הוועדה, ש"אין בעיית תורים לניתוחים דרך הביטוחים המשלימים של הקופות". אולי אין בעיית תורים מרגע שנפגשת עם הרופא שהמליץ על ניתוח, אבל מה עם ההמתנה האינסופית לרופא שהמלצתו היא תנאי מחייב לניתוח?

טוענים נגדנו הרופאים, שאנחנו עוזבים את בתיה"ח בשעה 15:00 והולכים לקליניקות הפרטיות. אנחנו עוזבים, כי המרפאות וחדרי הניתוח בבתי החולים נסגרים. תפתחו - נישאר

נראה שהעיקרון המנחה לאורו פועל האוצר אינו הצלת חיים, אלא הקטנת היצע הרופאים הזמינים, ועל ידי כך צמצום "שימושים" של אזרחי ישראל  בחדרי הניתוח, ייעוצים, חיסכון ובקרה תקציבית על גב המטופלים. שאם לא כן, היה האוצר פועל לתיקון ממצאי מבקר המדינה שמצא שחדרי הניתוח בבתי החולים הציבוריים בישראל פועלים בממוצע 7-7.5 שעות - רק עד שעה 15:00 ולא עד 22:00 כפי שקורה במדינות מתוקנות. אמנם, פתרון לכך באמצעות תקצוב ישיר לבתי החולים שיאפשר את הרחבת שעות פעילותם של חדרי הניתוח יעלה כסף, אך יהיה שווה "זהב" בדמות קיצור תורים והארכת חיים.

לא פעם מושמעות טענות נגדנו, הרופאים, שאנחנו עוזבים את בתי החולים בשעה 15:00 והולכים לקליניקות הפרטיות, לעבוד כרופאים עצמאיים של קופות החולים, או לנתח בבתי חולים פרטיים. אנחנו עוזבים, כי המרפאות וחדרי הניתוח בבתי החולים נסגרים. תפתחו - נישאר.

יותר מכך, זה כבר חמש שנים שאזרחי ישראל המחזיקים  בביטוחים המשלימים של הקופות אינם יודעים שהם כבולים ונאלצים לקבל שירות רק ממספר רופאים ורופאות מוגבל הנמצאים ברשימות ההסדר של הקופות, כמעין מועדון סגור ללא שקיפות וללא תנאי קבלה ברורים שנשלט על ידי קופות החולים. כמה כאלה יש? בהערכה, כ-1,000 רופאים ורופאות בביטוח המשלים של ה"כללית" ועוד כ-800 בביטוח המשלים של "מכבי", כאשר רבים מהם נמצאים בשתי הרשימות. מה הפלא אם כן שהתורים לייעוציים ארוכים והתוצאות קשות.

עד כמה התוצאות קשות, סיפרה בדיון בוועדת הבריאות מיכל, אם לשלושה ילדים הסובלים ממחלות כרוניות, על כך ששוב ושוב היא נאלצת להמתין חודשים רבים לתורים עבורם – כן, גם דרך הביטוח המשלים בדרגה הגבוהה ביותר של הקופה בהם הם מבוטחים.

באיזה עולם מתוקן, מאות ואלפי חולים שמחכים בתור לא צריכים את אותם רופאים המעוניינים להאריך את שעות פעילותם כדי לפגוש חולים גם בשעות אחר הצהריים והערב ולהעניק להם את הטיפול הנדרש, ולא נותנים להם?!

אז בואו אגלה לכם סוד: בזמן שילדיה של מיכל מחכים בתור, יש מאות, ואולי אלפי, רופאים המעוניינים להצטרף ל"הסדרים" של הקופות אך מסורבים למה? ככה! "לא צריך אותם", אמר לפרוטוקול אחד מנציגי הקופות בישיבת ועדת הבריאות בכנסת.

האומנם? באיזה עולם מתוקן, מאות ואלפי חולים שמחכים בתור לא צריכים את אותם מאות ואלפי רופאים המעוניינים להאריך את שעות פעילותם כדי לפגוש חולים גם בשעות אחר הצהריים והערב ולהעניק להם את הטיפול הנדרש, ולא נותנים להם. למה? כי אם יצרפו את אותם רופאים להסדרים, היצע הרופאים למבוטחי קופות החולים יגדל, ורחמנא ליצלן, ה"שימוש" בזכות לייעוץ יעלה וההוצאה של הקופות על ייעוציים תגדל. אז מה אם התורים יתקצרו? כנראה זה לא מעניין מספיק אף אחד.

אז קרוב המשפחה, שיכול להרשות לעצמו, סידר לעצמו תור פרטי לאקו לב תוך שלושה ימים, אבל מה עם אותם 20% מאזרחי ישראל שלא מחזיקים בביטוחים משלימים של הקופות? ומה עם אלה שכן? מה יקרה לבריאותם, או חלילה לחייהם, של מי שיאלצו להמתין שנה בתור לבדיקה העשויה להוביל לניתוח או חס וחלילה לאבחון מאוחר ובלתי הפיך לבריאות.

אז דעו לכם אזרחי ישראל, יש פתרון והוא היה בקצה האצבע של כל אחד מחברי הכנסת שהצביעו בשבוע שעבר על התקציב ועל חוק ההסדרים - אפשר לקצר תורים. אבל האמת, נראה שאף אחד לא ממש מעוניין לעשות זאת!

הכותב הוא מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים ב"שיבא", יו"ר ארגון רופאי המדינה

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  תורים,  משרד האוצר,  בתי חולים ציבוריים,  קופות החולים,  ד''ר זאב פלדמן
תגובות
אנונימי/ת
31.05.2023, 19:19

אולי כששר הבריאות הנוכחי שהוא גם שר הפנים יפתור את התורים לדרכונים הוא יבוא לפתור את בעיית התורים

הכל נכון דר פלדמן , האוצר פופוליסט , פקידי האוצר שולטים ביד רמה, האזרחים לא מענינים אותם. וכאשר יש ויכוח שקשור לרופאים ישר ממציאים משכורות עתק שלכאורה אנחנו מרויחים בבתי החולים .
מה חדש עם ההסכם הקיבוצי שלנו?

אנונימי/ת
01.06.2023, 18:57

הבעיה בבתי החולים במדינה זה שהיא מצד אחד רודפת בצע ומתקמצנת אבל מצד שני שופכת הרבה כסף על המקומות הלא נכונים
המדינה מתקמצנת בעיקר על המטופלים, וגוזרת קופון על רופאים פרטיים כי הם משלמים לא מעט מיסים, וכל בדיקה שהיא טיפה יקרה כבר לא תשיג אליה טופס 17. ומהצד השני- המדינה זורקת כסף על מלא עובדי מדינה שלא עושים כמעט כלום מלא מזכירות רפואיות ופקידים ללא השכלה שתפסו קידום ומרוויחים 20 אלף ויותר בלי לעשות הרבה. רופאים בכירים מנהלי יחידות שמגיעים פעם בשבוע ומרוויחים יותר מכולם
מנתחים שמקבלים בונוסים אסטרונומים על כל ניתוח שהם עושים כאילו סלח לי זה העבודה שלך, זה כמו שאני עובד כמנקה ואדרוש בונוס על כל חדר שניקתי.
לצערי גם רוב הרופאים לא מעניין אותם המטופלים, אלא רק המשכורת שלהם
זה שכתב את הכתבה נשמע יחסית בסדר

אנונימי/ת
03.06.2023, 15:04

נתחיל מהסוף חדרי הניתוח בבתע החולים הציבוריים פתוחים 7.5 שעות היום אל באפן פרקטי מנתחים כ4 שעות כל יום שכן אף אחד לא ממהר עובדים בטור ולא במקביל ובדרך כלל מאשימים את זה בחוסר סאניטארים. יברות הביטוח ובעיקר מכבי מגבילה את מספר היועצים אך מאפשרת לרופאים עצמאיים שלה לנתח במיסגרת הפרטית תמורת מנה חמה . לסיכום עד שאזרחי המדינה לא עדרשו את שמגיע להם , המדינה תשתדל לחסוך כמה שיותר וקופות החולים להרוויח כמה שיותר . כן מתן שירותחם מצומצמים נתפס עי הקברניטים כחסכון בהוצאות .

05.06.2023, 12:24

כל כך נכון וכל כך עצוב ומייאש.