חדשות

כשהגינקולוגיה נשלטת בידי גברים, המחקר מתמקד בילודה ומזניח את בריאות האישה

מחקר מאוניברסיטת ת"א מצא: כמחצית מכתבי העת בתחום גינקולוגיה ומיילדות מתמקדים רק בנושא הרבייה | מחלות ופגיעות באיברי המין, מיניות וזכויות ואוטונומיה בלידה זוכות להתייחסות מועטה הן במחקר והן בקליניקה

ד"ר נטע אבנון. "כבר קרוב לאלף שנה שהגניקולוגיה נתונה בידיהם של גברים, וזהותם המגדרית משפיעה על כל מה שמתרחש בתחום, כולל המחקר והטיפול הרפואי". צילום: סטודיו חגית פרנקל

מחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב מראה כי בשל הדומיננטיות הגברית במדע הגינקולוגי, עיקר המחקרים מתמקד בילודה וברבייה ולא בבריאותן של הנשים. המחקר, שכלל מיפוי של כתבי העת המדעיים בגינקולוגיה, העלה כי מרבית כתבי העת עוסקים בפריון, הריון, עוברים ולידה. מנגד, נושאים שהם מהותיים הרבה יותר לאיכות חייהן של הנשים זוכים להתייחסות מועטה בלבד, הן במחקר והן בקליניקה.

מהמחקר עולה שבין הנושאים שנדחקים לשוליים ניתן לציין מחלות ופגיעות במערכות השרירים והעצבים באגן ובאיברי המין, ההנאה המינית, זכויות ואוטונומיה בלידה, גיל המעבר והשנים שאחריו, הקשר בין המחזור החודשי למערכת החיסון, ועוד. המחקר נערך על ידי ד"ר נטע אבנון מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה והפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, ופורסם בכתב העת Nature Reviews Urology.

לדברי ד"ר אבנון, "כבר קרוב לאלף שנה שהגינקולוגיה נתונה בידיהם של גברים, וזהותם המגדרית משפיעה על כל מה שמתרחש בתחום, כולל המחקר והטיפול הרפואי. גם אם אינם מודעים לכך וכוונותיהם טובות, גברים מוטים באופן היסטורי לראות בגוף האישה מנגנון לייצור תינוקות ולסיפוק צורכי הגבר. הגיע הזמן שנשים ייתנו את הטון בתחום שאמור לדאוג להן ולבריאותן".

"מומלץ מאוד להפריד בין תחום המיילדות, העוסק בפריון, הריון, עוברים ולידה, לבין הגינקולוגיה שאמורה להתמקד בבריאות האישה, כך שהדאגה לעובר/ית לא תבוא על חשבון השמירה על בריאותה של האם"

ד"ר אבנון מסבירה שכמו כל פעילות אנושית, גם המדע והרפואה בכלל, ומדע הגינקולוגיה בפרט, אינם ניטרליים, אלא מושפעים מהעמדות החברתיות של האנשים המייצרים אותם. במקרה של גינקולוגיה, מדובר במדע רפואי שנועד מעצם מהותו לטפל בנשים, אך עוצב ונוהל בידי גברים מאז ייסודו לפני כ-800 שנה. בעת העתיקה היה מקובל שנשים טיפלו בנשים, והן אף כתבו ספרים בנושא, אך בימי הביניים דחקו הגברים את רגליהן בהדרגה. מאז המאה ה-16 הם השולטים בתחום ולכן הם גם אלה שקובעים אילו נושאים נחשבים ל"מעניינים" וראויים למחקר.

כדי לבחון מהו אובייקט המחקר העיקרי של המדע הגינקולוגי ולאן מופנים המאמצים המדעיים, בחרה ד"ר אבנון במדד רב משמעות: שמות כתבי העת המדעיים הבינלאומיים העוסקים בתחום הגינקולוגיה והמיילדות ואשר משקפים גם את אופי המחקרים המופיעים בכתבי עת אלה. לצורך זה היא הסתמכה על רשימת כתבי עת שמופיעה ב-Journal of Citation Reports, מאגר מידע המספק מידע כללי וסטטיסטי על כתבי עת מדעיים בעולם.

התוצאות היו חד משמעיות: מבין 83 כתבי עת הרשומים בקטגוריה, 49% מוקדשים אך ורק לפריון, להריון, לעוברים וללידה; 24% עוסקים בשני התחומים - גינקולוגיה ומיילדות; 12% בלבד עוסקים בבעיות בריאות באיברי המין הנשיים שאינן קשורות לתפקודי הרבייה שלהן; 6% בשדיים; 5% בסרטן גינקולוגי ורק 4% (שלושה כתבי עת) מתמקדים בבריאותן של נשים לפני או אחרי שנות הפוריות, כולל גיל המעבר.

"עד היום, התפקוד המיני של איברי המין הנשיים נלמד באופן שטחי ביותר בבתי הספר לרפואה, ואף שמספר הרופאות היגנקולוגיות הולך וגדל (בארה"ב הן כבר עולות במספרן על  עמיתיהן הגברים), השכלתן עדיין מתבססת על מסורות גבריות עתיקות"

כדוגמה להטיה המגדרית מתארת ד"ר אבנון שערוריה רפואית-מדעית מהשנים האחרונות: ב-2019 אסרה רשות התרופות האמריקאית (FDA) את השימוש ברשת לתיקון צניחה של שלפוחית השתן – ניתוח גינקולוגי נפוץ מאז שנות ה-50 של המאה שעברה, שגרם לתחלואה קשה ואף לעשרה מקרי מוות מתועדים בארה"ב. לדבריה, התערבות הרגולטור עקב אקטיביזם של המטופלות מעידה על כך שהמדע הגינקולוגי כשל לאורך שנים בהערכה אובייקטיבית של תוצאות הניתוח ושהעוסקים במדע ייצגו באופן מוטה את השלכות הניתוח בפרסומיהם.

לאור ממצאי המחקר מעלה ד"ר אבנון מספר הצעות מהותיות לשיפור: "מומלץ מאוד להפריד בין תחום המיילדות, העוסק בפריון, הריון, עוברים ולידה, לבין הגינקולוגיה שאמורה להתמקד בבריאות האישה, כך שהדאגה לעובר/ית לא תבוא על חשבון השמירה על בריאותה של האם. יש לכלול בלימודי הרפואה פרק משמעותי של לימודי מגדר ולעדכן באופן יסודי פרוטוקולי טיפול קיימים כך שיתמקדו בנשים ובצורכיהן, ולא בצרכים של עוברים, של בני זוגן או של הרופאים עצמם". בנוסף ד"ר אבנון טוענת שיש צורך בחקיקה ובהליכים משפטיים, במיוחד בבתי הדין לזכויות אדם, שיגנו על זכותן של נשים לבריאות ולטיפול רפואי מיטיב.

לסיכום, ד"ר אבנון מדגישה: "הגיע הזמן להקשיב לקולן של הנשים ולהרחיב את המחקר בנושאים הנוגעים לבריאותן, שהוזנחו ברפואת הנשים. עד היום, התפקוד המיני של איברי המין הנשיים נלמד באופן שטחי ביותר בבתי הספר לרפואה, ואף שמספר הרופאות הגינקולוגיות הולך וגדל (בארה"ב הן כבר עולות במספרן על עמיתיהן הגברים), השכלתן עדיין מתבססת על מסורות גבריות עתיקות. כמו כן, כדי לשנות את המצב הנוכחי יש להכשיר רופאות/ים כך שיכירו בבריאות האישה ובמיניותה כנושא העיקרי ברפואת נשים (בניגוד להתמקדות ברבייה) ויתייחסו בכבוד למטופלות, לרבות מתן דגש על חוויית המטופלת בהקשרים גינקולוגיים, כולל עדכון של המכשירים, הטכנולוגיות וחוויית הבדיקה והטיפול".

נושאים קשורים:  בריאות האישה,  מחקרים,  ד"ר נטע אבנון,  כתבי עת רפואיים,  אוניברסיטת תל אביב,  גניקולוגיה ומיילדות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
04.11.2022, 09:02

כמה רחוק (א)נשים יילכו כדי להשמיץ גברים?
העובדות הן ברורות מאד. מרבית המחקרים והעיתונים אכן עוסקים בפיריון ולידה.

המסקנה שהיא קרוב לוודאי נקבעה מראש - שזה בגלל גברים, פוליטית.

מה לעשות שעד לפני פחות ממאה שנים נשים היו מתות בלידה, והיו נשים שנגזר עליהן לא ללדת אבל בגלל המחקרים והפרקטיקה - שנוהלה על ידי… גברים - חל שיפור.

בנוסף, היום יש רוב מובהק של נשים במקצוע, כך שגם המסקנה מוטעית

אנונימי/ת
04.11.2022, 09:46

פשוט מפתיע שאפשר לקרוא לדבר הזה שמפורסם פה מחקר !
מה הקשר בין תוצאות הפילוח של הנושאים לעובדה שגברים שלטו בתחום.
מי שקובע בין היתר על מה יפורסם הם הקוראים אשר משפיעים על הIF של העיתן.
לפחות בישראל הרב של הרופאים נמצאים במיילדות , כלהבאז סביב מיילדות, נשים יותר נוטות לפנות למיילדות מלמקצועות אחרים בתוך גינקולוגיה.
באמת שכבר נמאס מהדבר הזה, שכבר מתחיל להרגיש כמו יד מכוונת.
נשים כיום הן רב במקצוע, מבטיח לך שגם בעוד עשור אלה יהיו היחסים של תחומי העניין.

04.11.2022, 10:08

שלום
הד"ר הנכבדה מצאה סיבה מצחיקה להתלונן על גברים .
היא אינה מבינה בגניקולוגיה , וחיה מכותרות, למרות שהיא לבד יודעת שרוב הגניקולוגים הן גניקולוגיות מזה שנים רבות , והן לא מצאו סיבה לשנות .
אין מה לעשות נשים יולדות , לידה זו לא בדיחה . הריון ולידה זו אירוע שעוסק ב 2 . האם והעובר . הריאות העובר והאם זה עניין רציני ולא אפיזודה רגעית .
חבל שאינה מבינה זאת

אנונימי/ת
04.11.2022, 10:40

כתבה פמיניסטית מובהקת המשמיצה גברים.
אין יותר מה להוסיף…

אנונימי/ת
05.11.2022, 22:17

חולת נפש - לא יותר מזה. מחשבות ומסקנות רחוקות מהגיון. עצוב...

אנונימי/ת
04.11.2022, 11:01

תחומים של חיים ומוות או של סבל אקוטי מושכים יותר מחקרית מאשר תחומי איכות חיים. זה נכון בכל תחומי הרפואה. גם בפולמונולוגיה יהיו יותר מחקרים על מה שממית\מסכן מאשר על SIGH RESPIRATION שזה מציק ומעיק וזהו. מה לעשות שברפואת נשים מה שממית ומחולל סבל אקוטי זה לידות וסרטנים וחוסר יכולת להגשים את חלום ההורות? לדעתי אין פה מקום להאשמת מגדר זה או אחר, אלא זה טבע של מקצועות רפואה. מתלבטת אם לרשום שמא יעירו שאני עושה השוואות משפילות חלילה, אבל גם במכונאות בטח תהיה פחות ספרות על שריטות בחלונות, פנסי ערפל וכו' (למרות שזה חשוב מאוד לספק ריאות אופטימלית) מאשר על תיקון מנוע.

אנונימי/ת
04.11.2022, 12:07

הסיבה היא הרבה יותר פשוטה: "תאוות בצע" וזוהי סיבה משותפת לגברים ולנשים
פריון, מיילדות וכל מה שסביבה הם מוקדים להכנסה
מה לעשות שמטיפול באיכות החיים מתפרנסים פחות?

אנונימי/ת
04.11.2022, 13:46

אמת ,
זה לא ענין של מגדר אלא תודעה .
ילודה והפריות הם תולדה של תודעת הישרדות .
נשים חיות בהתניות חברתיות שתפקידן להיות רחם .
קשה לאישה כיום לחיות את מהותה ובחירה מודעת לא להביא ילדים לעולם .יש מקום לאופטמיות ההתעוררות צריכה להיות של הנשים ואין צורך להאשים את ה גברים ,אחרת נשים נשארות קורבן .

קשה לאישה

אנונימי/ת
04.11.2022, 13:47

חוסר היכולת של חלק מהכותבים לקבל ולו שמץ של עמדה ביקורתית אך מבוססת על המקצוע שבו הם עוסקים, מדגיש את הצורך בלימודי מגדר ו-EDI בלימודי הרפואה וכחלק מתכניות ההתמחות, ויפה שעה אחת קודם.

אנונימי/ת
04.11.2022, 15:33

פשוט חכמת חלם.
כל כך במודה לרדת על גברים ועל כמה שאנחנו שובינסטים ורעים.
התנועה הפמינסטית הביאה איתה רק רוע ומעשים אוולים.
אתן לא מבינות שאתן פוגעות רק בכן…
היוקרה של המקצוע הזה עברה מן מהעולם בגלל המלחמות המיותרות.
איזה עלהום מיותר על גברים…

אנונימי/ת
04.11.2022, 19:57

תגובות קורבניות כאלה..
לא ראיתי שם שום השמצת גברים.
רק התבוננות מודעת על המציאות - שבטח לא מפתיע אף אחד - היא מוטה מגדרית.
חוסר היכולת לקרוא חשיבה ביקורתית מאוד מדאיג - בעיקר מתוך מחשבה שמדובר ברופאים/ות. שאמורים להיות בעלי חשיבה ביקורתית מובנית.

אנונימי/ת
04.11.2022, 21:49

הכותבת מפיצה שנאת גברים קלאסית;
״ גברים מוטים באופן היסטורי לראות בגוף האישה מנגנון לייצור תינוקות ולסיפוק צורכי הגבר״. היא בטח אפילו לא יודעת מי היה איגנץ סמלוויס שמת גלמוד ומושמץ כי רצה להשתמש בתמיסת כלור לשטוף ידיים לפני טיפול בנשים הרות כדי להוריד את כמות הזיהומים בהן וחשבו שהוא מטורף… איזה קישקושים בכתבה הזו.

אנונימי/ת
05.11.2022, 05:46

מחקר זה מזכיר לי את מרב מיכאלי שהתרכזה בפמיניזם השטחי של לשון נקבה/זכר וסרבה להתאחד עם מפלגת מרץ שבראשה עמדה אישה ובכך תרמה לתוצאות העגומות של הבחירות האחרונות

05.11.2022, 13:26

איני חושב שהכותבת לוקה בשנאת גברים. מהכתבה נושבת רוח של שעמום ונסיון להתבלט באופן נישתי. הכתבה הזאת היא ״רעש לבן״ חסר משמעות אקדמית וחברתית. זכור לי המשפט שהיה שגור בקרב כותבי מאמרים וכתבות - הנייר סובל הכל.

מעניין שדוקא עורכי ועורכות דין -ולא כמצופה רופאות ורופאי נשים- יזמו דיון בנושא זכות האשה על גופה ( אוטונומיה) בלידה מול זכות העובר לחיים; ניתוח קיסרי חירום בשל מצוקת העובר ללא הסכמת היולדת. ( לשכת עוה"ד מחוז תל אביב).
מוזמנים ב10.11.22 למלון קרלטון להרצאה בנושא זה , של שופט ביהמ"ש העליון היוצא חנן מלצר ולאחריו מושב בנושא בהשתתפות מומחים למיילדות . לצערנו לא הסתייע למומחית למיילדות שהוזמנה להשמיע קולה.

המעוניינים להרחיב בנושא יכנסו לכתבת מגזין בדוקטורס אונלי
"העובר במצוקה והאם מסרבת לניתוח קיסרי - מה אתם הייתם עושים? על הדילמה בזכות העובר לחיים במקרה קיצון של דקות אחדות טרם לידתו מול זכותה של אמו לאוטונומיה ועל הצורך בהנחיות לרופא המיילד בעקבות מקרה שאירע ב"הדסה" ד"ר אבי רובינשטיין 18.08.2022, 13:29

קבלו התנצלות. קבלתי כעת הודעה שעקב תקלה הכנס עליו הודעתי רק אמש ( 10.11.22) נדחה ליום חמישי 20.4.23. עימכם הסליחה

אנונימי/ת
19.11.2022, 12:50

אני אישה ורופאה.
למרות זאת, אני מסכימה שהטון שנשמע בכתבה הוא מעט יללני שלא לומר מרגיז
אני רק חושבת שהעובדות נובעות מסיבה אחרת ממה שנכתב עד כה.
כשמסתכלים על סטודנטים לרפואה רואים שבשלב מסוים בחייהם המקצועיים - בדרך כלל שנה חמישית, בערך 70% מהם מעלים את המחשבה שיהיו גינקולוגים
זאת משום שקלרקשיפ בגינקולוגיה נותן סיפוק בהרבה תחומים
אבל כשמחפשים מה הסיבה בקרב אותם סטודנטים, מגלים שהסיבות הן שונות ובצורה מצערת מאוד כשמסתכלים על נשים באופן כללי....
הסטודנטיות רוצות להיות גינקולוגיות כי "זה מקסים! לראות את החיים מתחילים! " בלה בלה בלה
הסטודנטים מוצאים את האפשרויות הרבות המקצועיות, האפשרויות המחקריות וגם האפשרויות הכספיות מושכות יותר
וכך , כשמסתכלים על כל אלו שלבסוף באמת הגיעו לגינקולוגיה הפילוח נראה בערך כך - הנשים אכן פונות למיילדות, לעיתים לאולטראסאונד מיילדותי , האגרסיביות יותר לניתוחים גינקולוגים רגילים
הגברים פונים לפריון (הרבהההה כסף ותחושה של אלוהים) לניתוחים היותר מסובכים ולאונקוגינקולוגיה (מקצוע שסובל מחסך גדול מאודד בנשים - אז איפה אתן???...) ולאורוגינקולוגיה וגיל המעבר - מקצועות שאינם פופולרים כל כך ולכן מאפשרים הרבה התפתחות אישית ומקצועית
במילים פשוטות, "האשם" הוא ברופאות עצמן, הן אלו שבוחרות את הבחירה הזו משום שאין מה לעשות הטבע של נשים שונה והן נמשכות לנושאים שונים.
אחד הנושאים שנושקים הרבה לתחום העיסוק שלי הוא טיפול בגיל המעבר וכשהמטופלות שלי משוחחות איתי על החוויות שלהן מהנסיונות הנואשים לשפר את איכות חייהן אני אכן רואה כמה לקוי הטיפול בנושא הזה
כי מדובר בנשים מבוגרות - ואת מי הן מעניינות?! בטח לא את הנשים הצעירות...
ובאמת, רוב המומחים הגדולים לגיל המעבר הם גברים ! והם דווקא מנסים מאוד לעזור אבל לנשים המטופלות מאוד קשה להעביר להם פידבק ולהסביר מה מפריע כי לכי תסבירי לגבר דברים כמו שפתאום החשיבה שלך השתנתה , שהפכת להיות אישה עצבנית ולבילית רגשית, שחיי המין שלך אינם אותו הדבר ואפילו אינך יודעת מדוע ומה בעצם לא בסדר...
כשאני שומעת אותן אני מתה לעזור להן אבל באמת אין מספיק מחקר גם בשל חוסר מוטיבציה של מי שאולי מבין באמת על מה מדובר וגם ככל הנראה בשל סיבות כספיות.
בכל מקרה להפיל את כל זה על גברים בשל סיבות פטריארכליות במאה ה 21 זה טפשי לחלוטין