COVID-19 בישראל

צוותי הרפואה קורסים: "בקרב על החולים הקשים - אנחנו מפסידים"

גל התחלואה השלישי גובה מחיר יקר מהצוותים הרפואיים, המחלה קשה ואגרסיבית יותר וזמן האשפוז ארוך יותר. עדויות מבתי החולים מתארות אווירת דכדוך קשה

ההטבה ניתנת רק לעובדים שנדרשו באופן אינטנסיבי ומובהק לעסוק ישירות בטיפול בחולים. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

הגל השלישי בתחלואת הקורונה בישראל קשה, אגרסיבי, חמור הרבה יותר משני קודמיו וגובה מחיר יקר מאוד. המחלה השתנתה: זמן האשפוז הוא עתה ארוך יותר – כך מציגים רופאים בכירים את תמונת המצב בבתי החולים ורבים מהם, המצוטטים הבוקר (ד') בכלי התקשורת השונים, מודים: חולים רבים לא מקבלים את הטיפול המיטבי. יש חולים שמפחדים מאשפוז ומגיעים באיחור רב כאשר כבר קשה יותר לטפל בהם. אחרים אומרים: כך נראית מערכת בריאות בקריסה.

עידו אפרתי ב"הארץ" ציטט בדיווחו את ד"ר ספי מנדלוביץ', סמנכ"ל "שערי צדק": "בגלים הקודמים היינו רואים מקרה מוות אחד, אולי שניים בלילה במחלקה אחת. היום מגיעים לשמונה-תשעה נפטרים. כשצוות הנכנס למשמרת מסיים עם שישה מטופלים פחות, יש לכך גם משמעות נפשית. יש אווירת דכדוך קשה - הצוותים שחוקים עד דק.

צוותי הרפואה מעידים על מספר שיא של חולי קורונה קשים עם תסמינים חריפים יותר ומצבם מידרדר במהירות רבה יותר עד שהם נזקקים לתמיכה נשימתית. מחלימים נדרשים לשבועות ארוכים של תמיכה בשל הנזק שנגרם להם. רבים מהחולים בשנות ה-60-40 לחיים, לא כולם עם מחלות רקע. בגלל העומסים הכבדים, רק לחלק קטן מהם נמצא מקום בטיפול נמרץ - הם מטופלים ומונשמים במחלקות אחרות הזקוקות בהתאם לכוח אדם רב יותר.

צוות רפואי במחלקת הקורונה בבית החולים זיו מפנה חולה שנפטר. צילום: דוד כהן / פלאש 90

מחיר העלייה החדה במספר החולים, ההחמרה במצבם והתסמינים הקשים שהם מפגינים, מתבטא במחסור בוער בכוח אדם מיומן וזמין. בתי החולים מנסים למתמרן, נאלצים להפחית בפעילות האלקטיבית, לסגור חלק מחדרי הניתוח, לצמצם מחלקות ויחידות כדי להעביר את הצוותים לטיפול במאושפזי הקורונה הזקוקים למספר כפול של אנשי צוות ביחס למאושפז רגיל. ההצלחה בתמרון מהסוג הזה – חלקית.

יותר חולים זקוקים להנשמה ובשלבים מוקדמים יותר באשפוז

ד"ר גיל פייר, משנה רפואי למנכ"ל "איכילוב", אמר: "מול המראות הקשים הללו יש אווירת דכדוך קשה מאוד בצוותים, שיוצרת ייאוש. מאוד קשה להתמודד איתו. אנחנו נלחמים ממש בשיניים על איכות הטיפול. מתעקשים שכל החולים יטופלו על ידי אנשי טיפול נמרץ ומרדימים ולא על ידי רופאים מתחומים אחרים כמו כירורגיה, שהם פחות מיומנים. יש תשעה מרדימים ואנשי טיפול נמרץ בכל יום כדי שלא להתפשר על האיכות, ועדיין העומס והאינטנסיביות גדולים מאוד".

סגנית מנהל בית החולים רמב"ם ומנהלת מערך הקורונה, ד"ר מיכל מקל, סיפרה: "אתמול היו כאן 91 חולי קורונה, 67 מהם במצב קשה, חלקם מונשמים. 11 בשנות ה-40 לחייהם ו-13 בשנות ה-50. יותר חולים זקוקים להנשמה ובשלבים מוקדמים יותר של האשפוז. תמהיל החולים נוטה לכיוון קשים ומונשמים יותר מאשר קודם לכן. הגענו למצב שלא ניתן להקצות לכל החולים את הטיפול המקסימלי כמו בימי שגרה - נאלצים להוריד את הסטנדרט: אחות אחת על כל שלושה מטופלים במקום על שניים".

ההערכה ההולכת ומתבססת: הוריאנט הבריטי של הנגיף אחראי להחמרה במצב החולים. בדיווח של ענבר טויזר בחדשות ערוץ 12 צוטט ד"ר אדוארד קייקוב, מנהל מחלקת הקורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה: "מה שמאפיין את הגל הנוכחי הוא שהחולים מגיעים במצב הרבה יותר קשה. בגל הראשון והשני ראינו שיפור במצב המאושפזים בתוך כשבעה ימי טיפול. כעת, לאחר 14-10 ימים מופיעה הידרדרות פתאומית הכוללת מחלה ריאתית קשה וקריסת מערכות. חולים מגיעים אלינו באיחור עם קוצר נשימה ופעמים רבות אין ביכולתנו לעשות דבר מלבד לחברם לחמצן. הצוותים פשוט נופלים מהרגליים".

ד"ר טטיאנה מיכאלוב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות ב"הלל יפה", העידה: "חולים מפחדים מאשפוז ומגיעים ממש ברגע האחרון, במצב קשה מאוד עם קוצר נשימה חריף".

פרופ' צבי פרידלנדר, מנהל מחלקה פנימית וקורונה ב"הדסה עין כרם":  "אנחנו לא מרגישים ירידה בתחלואה. יש כמעט 150 מאושפזים במחלקות הקורונה בכל רגע נתון. משרד הבריאות מדווח על 'ירידה במקדם ההדבקה',  אבל אצלנו אין שום ירידה - הלחץ על הטיפול הנמרץ גדל כל הזמן, היחידות מתמלאות מיד".

"מספר שיא של חולים קשים - לא רואים שום ירידה בתחלואה"

בדיווח ב"ישראל היום" צוטטו רופאים נוספים שהתבטאו: "זה המצב הכי קשה אי פעם - התחזיות האופטימיות התבדו. בבתי החולים נתקלים הצוותים במראות ובמצבים שכאילו נלקחו מסרט אימה".

ד"ר קובי חביב, מנהל בית החולים הרצוג, אמר: "העומס הכבד יותר מעורר דאגה . כל התחזיות האופטימיות התבדו. אנחנו כבר תקופה ארוכה בעומסים כבדים ללא הפוגה, עם כ-110 חולי קורונה בכל רגע נתון, מחציתם במצב קשה עד קשה מאוד. עלולים להגיע לסכנה שיהיה חולה שזקוק למיטת טיפול נמרץ והוא לא יוכל לקבל אותה כיוון שהיא תפוסה. אנחנו זקוקים לעוד מכונות הנשמה".

מחלקת קורונה בישראל. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת הקורונה ב"הדסה עין כרם": "יש מספר שיא של חולי קורונה במצב קשה. לא היה כמותו. לא רואים שום ירידה בתחלואה. התפוסה אצלנו נעה בין 95% ל-100% עם 145 חולי קורונה, שמהם יותר מ-90 במצב קשה וקריטי ו-34 בטיפול נמרץ. יש עלייה בתמותה בכל הארץ. בתי החולים בעומס שלא היה כמותו".

מנכ"ל בית החולים "בני ציון" בחיפה, ד"ר אוהד הוכמן: "בכל המדדים אנחנו בשיא מאז שהתפרצה המגיפה. העומס והשחיקה ניכרים בצוותים הרפואיים ולא רק בחולים".

"כך נראית קריסה של מערכת הבריאות"

את תמונת המצב סיכם ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ב"שיבא" ומ"מ יו"ר הר"י: "האם שאלתם פעם את עצמכם איך נראית קריסה של מערכת הבריאות? אז כך היא נראית! ניידות של מד"א ממתינות שעות בכניסה לבתי החולים עם חולים קשים שממתינים למיטה במחלקה. תפוסה מלאה מחסור במכשירי אקמו חיוניים וצוותים רפואיים שנופלים מהרגליים.

"מבצע החיסונים ההרואי ונתוני ההתחסנות המדהימים בקרב קבוצות הסיכון באוכלוסיה אינם מחפים על המצב במערך האשפוז שהוזנח לאורך שנים. אנחנו הולכים ומתקרבים לדילמות שראינו רק בחדשות מאיטליה ומקליפורניה בשיא המגיפה שם. בקרב על החולים הקשים, בקרב על אובדן החיים של מאות רבות של חולים - אנחנו מפסידים. הגענו למצב ממנו חששנו: הצוותים הרפואיים אינם יכולים ליישם את כל ההחלטות הרפואיות הטובות ביותר עבור החולים הקשים. זה יעלה בחיי אדם.

"לכן", הוסיף פלדמן, "הארכת הסגר במצב הקיים היא מחויבת המציאות - עד שלא נתגבר על הגל הנוכחי שגבה החודש מעל 1,100 נפטרים.  עד שלא נטפל ביותר מ-1,140 חולים במצב קשה המאושפזים כרגע בבתי החולים, במאות חולים במצב קריטי ובמאות מונשמים, לא נוכל להמשיך בשגרת חיינו. חייבים להפחית את התחלואה. אסור שחולים ומוטציות חדשות יזרמו לארץ דרך נתב״ג ומעברי גבול אחרים. ראוי שיישארו סגורים".

ד"ר פלדמן התייחס גם לפערים העצומים בין שיעורי ההתחסנות הגבוהים באוכלוסיה הרחבה שעד כה אושרה להתחסן, בצוותים הרפואיים, לבין נתונים נמוכים בקרב המורים: "אלה מעידים בראש ובראשונה על כשלון מערך ההסברה של משרד החינוך. ללא התחסנות המורים, המגיפה תמשיך להתפשט עם החזרה ללימודים. חייבים להגביר את קצב החיסונים. כאשר 20% מהמאומתים כרגע המפיצים את הנגיף לסביבתם הם בגילים 30-10  - כאן שורש הבעיה. למה לא מחסנים את שאר 3.5 מיליון האזרחים שהם מעל גיל 16 שעדיין לא חוסנו?!".

נושאים קשורים:  19-COVID,  חדשות,  גל שלישי,  ד"ר ספי מנדלוביץ',  ד"ר גיל פייר,  ד"ר מיכל מקל,  ד"ר אדוארד קייקוב,  ד"ר טטיאנה מיכאלוב,  פרופ’ צבי פרידלנדר,  ד"ר קובי חביב,  פרופ' דרור מבורך,  ד''ר זאב פלדמן,  ד"ר אוהד הוכמן,  מחלקות קורונה,  בתי חולים,  טיפול נמרץ
תגובות
אנונימי/ת
27.01.2021, 18:35

ל

אנונימי/ת
27.01.2021, 18:49

אני מקווה שאלה לא דיווחים עם מגמה פוליטית לנגח את הממשלה ואת משרד הבריאות והאוצר . מקווה מאוד שהפוליטיקה של הרחוב לא חדרה לתוך המערכת הרפואית. למה אני אומר את זה? כי בפרקטיקות בקהילה עולם כמנהגו נוהג , איש לא מרגיש שום דבר. בבתי החולים הפרטיים - עולם כמנהגו נוהג . האסותות עובדות סביב היממה , HMC כנ"ל וכל הקליניקות הפרטיות שעוסקות בניתוחים אלקטיביים כאילו שום דבר לא קורה . בבתי החולים הללו מכהנים קרוב ל400 רופאים מרדימים . שנראה כאילו נמצאים עתה על הירח!!! אז בבקשה , במלחמה כמו במלחמה . הממשלה צריכה להפוך את כל המתקנים הפרטיים ובעיקר - את הצוותים של ההרדמה וההתאוששות לכח מרכזי בהתמודדות עם האסון. ולהסב אותם לעבודה עם מאושפזי קורונה . במקביל צריך לבדוק בקדחתנות מה שווה בכלל החיסון שנרכז בעלויות עתק מפפיזר , האם ישראל לא הולכה שולל על ידי פזיזות ונימהרות?

27.01.2021, 23:10

זה מחדד את ההזנחה הפוליטית שהיתה כאן בשנים האחרונות אנחנו משלמים מחיר שהיינו שאננים האמנו לפוליטיקאים שהביטחון הוא תמצית חיינו
מתי הלכנו לבחירות כאשר הענין הבריאותי היה בראש סדר הענין הציבורי
עכשו אולי יפול האסימון צריכים להעניש את אלה שהביאו להזנחה הזו זוכרים מי היה שר הבריאות הקודם זוכרים מי נתן לו אשראי ?
הם האשמים הם ומפלגותיהם
ואתם יודעים במי מדובר

אנונימי/ת
28.01.2021, 09:36

לא המערכת הרפואית במובן של הצוות הרפואי קורסת אלא מערך ניהול המערכת. מנהלי בתי החולים אובדי עצות ולא מצליחים לארגן את העבודה בהתאם לצרכים. זה התפקיד שלהם ועליו הם מתוגמלים. לכן גם רוב המרואיינים בכתבה הם לא מנהלי המוסדות אלא נציגים שלהם שנשלחו לחזית התקשורת.