COVID-19 בישראל

יעד משרד הבריאות: לחסן עד פברואר צוותים רפואיים וקשישים בדיור מוגן

כ-160 אלף קשישים ועובדים בדיור מוגן אמורים לקבל ראשונים את החיסון של "פייזר", שיגיע במלאי החיסונים הראשון לישראל | מנכ"ל משרד הבריאות: "חשוב לנו שאישי ציבור יתחסנו ויעשו זאת בפומבי"

ראשונים להתחסן, קשישים בבתי האבות. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי העריך בשיחת "זום" שקיים אתמול (ד') עם מנכ"לי ארבע קופות החולים כי מלאי בהיקף מסוים מתרכיב החיסון של "פייזר" יהיה הראשון שיגיע לישראל.

ההערכה במשרד הבריאות היא שכאשר ה-FDA ייתן את האישור לשימוש בתרכיב הזה, כמה עשרות אלפי מנות ממנו יגיעו לארץ והיעד הוא לחסן עד פברואר את אוכלוסיית הקשישים, בעיקר בבתי אבות ודיור מוגן ואת עובדי מערכת הבריאות. רק בשלבים האחרונים במבצע החיסונים הארצי, המתוכנן להתבצע במהלך שנת 2021, הם יוצעו גם לילדים ונשים הרות. אין כיום מספק מידע לגבי יעילות תרכיבי החיסון עבור שתי קבוצות אלו באוכלוסיה.

לפי נתונים שבידי משרד הבריאות והמנהלת שאחראית על ניהול משבר הקורונה במוסדות הסיעוד ובתי האבות, כ-160 אלף קשישים ועובדים בדיור מוגן אמורים לקבל את החיסון. אוכלוסיית הקשישים בני ה-80 ומעלה בישראל מונה כרבע מיליון וכרגע עדיין לא ברור כיצד ומי יטפל בהם לצורך זימון לקבלת החיסונים.

עוד אמר אתמול פרופ' לוי שבתכנית משרדו להכשיר סטודנטים לסיעוד כדי שיסייעו במתן החיסונים לצד אפשרות שבכך יעסקו גם פרמדיקים. כמו כן הסביר שתרכיבי החיסון יובלו ב"בלוקים של 1,000 מנות" למרפאות קופות החולים או למתחמים ייעודיים מרכזיים שעל הקופות יהיה להפעיל באזורי הארץ השונים. במקרה שיוחלט על "מרכזי חיסון", ייתכן שבהם יינתנו החיסונים לכל מבוטחי הקופות ללא הבחנה ביניהם, בניגוד למתן חיסונים במרפאות הקהילה של כל קופה בנפרד. טרם נקבע סופית נושא זה.

בדעת משרד הבריאות לצאת בקמפיין הסברה לציבור שבו יתבקשו קופות החולים ליטול חלק, יחד עם מומחי לחיסונים, "כדי להוריד את החשש מפני התחסנות. "חשוב לנו מאד שגם אישי ציבור יתחסנו ויעשו זאת בפומבי", אמר פרופ' לוי.

בתוך כך עדיין לא קבע "צוות התיעדוף" שהקים משרד הבריאות להצגת מתווה למבצע החיסונים האם לחסן בישראל גם את מחלימי הקורונה. המלצת ה-WHO עתה, שעשויה להשתנות, שיש להציע את החיסונים לכל מי שירצה מבלי להתחשב בתחלואה קודמת, כלומר אם המבקש להתחסן חלה והחלים. אבל, כפי שהתבטא הבוקר ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות ב"אסותא-אשדוד" ומרכז הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) במשרד הבריאות וחבר בצוות התעדוף, "הגישה שלנו תהיה בשלב הראשון שלא לחסן את מי שחלה בקורונה והחלים ממנה כי חשוב יותר לחסן את מי שלא חלה". ד"ר ברוש אמר זאת ל"הארץ".

הוא גם ציין ש"איש עדיין לא יודע עד כמה החיסון נחוץ או יעיל בקרב מחלימי קורונה. יש פער בידע בנושא הזה. לא יודעים כרגע אם מחלימי קורונה מוגנים מהדבקה חוזרת ולכמה זמן. הגם שיש אירועים מתועדים אחדים של הדבקה חוזרת בנגיף והם נדירים – לא ידוע אם מחלימי קורונה לא יאבדו את ההגנה שיש להם עתה בעוד שנה או שנתיים ואז הם אולי עלולים להידבק מחדש".

נושאים קשורים:  פרופ' חזי לוי,  חיסון לקורונה,  פייזר,  קשישים,  צוותים רפואיים,  חדשות,  מבצע חיסונים,  19-COVID
תגובות