קורונה בישראל

פרופ' גבי ברבש לרופאים מחברי העצומה נגד הסגר: "שיסתתרו בפינות שלהם"

מתלהט הוויכוח בין רופאים בכירים בשאלה האם לאמץ המודל השוודי וליצור חסינות עדר או להיצמד למהלכים שננקטו בישראל ולהטלת סגר. פרופ' גבי ברבש, פרופ' גליה רהב וד"ר אמיר שחר מציגים עמדותיהם ולא חוסכים בביקורת

מימין לשמאל: ד"ר אמיר שחר, פרופ' גליה רהב, פרופ' גבי ברבש. ויכוח לוהט. צילומים: ערוץ 12, דוברות "שיבא" וערוץ 13

מתלהט הוויכוח בין בכירי הרופאים בשאלה האם לאמץ את "המודל השוודי" וליצור חסינות עדר או להיצמד למהלכים ולהנחיות לציבור שננקטו בישראל עד כה ובכלל זה, הטלת סגר.

קבוצת רופאים, ביניהם פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, פרסמו אמש מכתב תגובה שבו יצאו בביקורת חריפה נגד תוכן העצומה שעליה חתמו עשרות רופאים ואנשי אקדמיה ובה וקראו לשינוי אסטרטגיה בניהול משבר הקורונה בישראל. "עמדתנו נתמכת בספרות הרפואית", נכתב בעצומה. "סגר", כך כתבו, "איננו מונע תמותה. הוא טעות אסטרטגית שמקורה בחוסר הבנה בסיסית של מנגנוני המגיפה".

אחד מהחותמים על העצומה, ד"ר אמיר שחר, בן 71, מבית החולים לניאדו בנתניה, יצא בראיון לחדשות ערוץ 12, נגד מדיניות ההגבלות והאפשרות של סגר וטען: "זוהי התנהלות היסטרית וחסרת אחריות. המגיפה היחידה שיש פה היא מגיפה של בדיקות". ד"ר שחר הקים מחדש לפני יותר מ-30 שנה את חדר המיון ב"שיבא", פרש לגמלאות, חלה בסרטן הדם והחלים ושב לפני כשנתיים כדי לנהל את המיון ב"לניאדו".

ד"ר אמיר שחר, מנהל המלר"ד בבית החולים לניאדו. "הרבה בדיקות מייצרות אותנו כמדינה חולה". צילום: ערוץ 12

ד"ר שחר טען כי מדינות שהטילו סגר לא הצליחו בבלימת המגיפה יותר ממדינות שלא השתמשו בצעד הזה. "אין הוכחות לכך שסגר מפחית את שיעור התמותה. לפעמים, באופן פרדוקסלי, הוא גורם לתמותת גבוהה יותר ומאריך את משך הזמן שבו אוכלוסיות בסיכון חשופות לנגיף".

ד"ר אמיר שחר: "ההתייחסות לנגיף ולאיום ממנו יצאה מכל פרופורציה"

ד"ר שחר הוצג בדיווח כמייצג גישה שהולכת ותופסת תאוצה לאחרונה, לפיה שיאה של המגיפה כבר מאחורינו, וכעת היא פשוט עוד מחלה שצריך ללמוד לחיות איתה. לדבריו, "קריסת בתי חולים בגל הראשון התרחשה בערים בודדות באיטליה, בספרד ובארה"ב בגלל ניהול כושל" ואותה סיבה, לדעתו, שלחה את אזרחי ישראל לסגר מיותר בגל הראשון.

"אנחנו לא קורסים תחת העומס", אמר ד"ר שחר. "אנחנו יודעים איך לטפל בחולים הקשים. התמותה ממחלת הקורונה לא חריגה ביחס למחלות ויראליות אחרות. ההיסטריה מיותרת לחלוטין. ההתייחסות לנגיף ולאיום שכביכול נשקף ממנו יצאה מכל פרופורציה. כשהעולם יסתכל אחורה וישאל את עצמו איך התנהלנו ב-2020? יגידו: איזה טיפשים היינו".

ד"ר שחר: "קורונה היא מחלה חדשה, צריך לתת לה את הכבוד. היא פוגעת רק במתי מעט, החלשים. היא לא איום על האנושות. ההתנהגות עד כה היתה חרדתית, לא מבוססת עובדות. המרוץ בגל הראשון לרכישת 3,000 מכונות הנשמה נבע מבהלה חסרת בסיס. היועצים שנתנו עצות היו לא מקצועיים. לא היה שום תסריט שעל פיו יהיו 3,000 מונשמים בישראל".

בישראל, הוסיף, הגיל הממוצע של נפטרי הקורונה הוא 81. לרובם מחלות רקע, לעתים קשות. "כל חולה שנדבק בקורונה ייספר כנפטר מקורונה", אבל בני 90 ו-100 נפטרים לא בגלל הקורונה אלא משום שיש להם מחלה אחרת". לדבריו, "צריך היה להציג את מלוא הנתונים, כולל סיבות הפטירה".

ד"ר שחר גם סבור ש"חלק מבהלת הקורונה נובעת משיקולים כספיים של בתי החולים. יש אינטרסים להציג מצבי קיצון. אני לא בין מקבלי ההחלטות כיום, אבל כשרוצים להשיג משאבים מציגים את תמונת המצב לרמת קיצון".

הוא דחה את הטענה שהעלייה המחודשת במספר החולים בשבועות האחרונים מסכנת את בתי החולים. "המגיפה היא של בדיקות שהן מחולל התחלואה. הרבה בדיקות מייצרות אותנו כמדינה חולה. אם לא נעשה אף בדיקה", אמר, "החולים הקשים יגיעו (לטיפול) וכל השאר יעברו את המחלה, יפתחו חיסוניות והמגיפה תיגמר".

פרופ' גבי ברבש: "הגישה הזאת מסוכנת ובלתי מבוססת"

דבריו של ד"ר שחר קוממו עליו את פרופ' גבי ברבש שהגיב אמש בחריפות: "הגישה הזאת מסוכנת ובלתי מבוססת. האמירות הללו אינן אחראיות. לכל אחד מותר להביע דעה, אבל הייתי מצפה מכמה מהחתומים על העצומה, בכלל זה ד"ר שחר, שיסתתרו בפינות שלהם אחרי האמירות שלהם מלפני שלושה וארבעה חודשים שהמגיפה הזאת נגמרת לבד. עכשיו הם שוב חוזרים עם אמירות חסרות אחריות היוצרות תחושת אי אמון במערכת ובהחלטות שמתקבלות על ידי גורמים מקצועיים".

פרופ' גבי ברבש. "בגישה הזאת נגרום לקריסת בתי החולים ונספק עבודה לחברה קדישא". צילום מתוך חדשות 13

עוד אמר כי הטענה שיש ליצור הדבקה חופשית בקרב צעירים ולהגן על אוכלוסיות בסיכון כדי ליצור חיסוניות עדר היא מוטעית: "בכל העולם למדו, גם בשוודיה, שאי אפשר לבודד את המבוגרים. גם צעירים חולים במחלה קשה מאוד. זו לא שפעת. אף אחד לא רוצה לפגוש את הנגיף הזה, גם אם הוא בן 20 או 30. התמותה בקרב בני 59-20 עלתה בחודש האחרון פי שניים, מ-16 ל-30".

בהתייחסות לעניין חסינות העדר, אמר פרופ' ברבש כי חותמי העצומה "מצטטים מאמר שעדיין לא עבר ביקורת עמיתים. במאמר הזה מדובר שמספיק ש-20% מהאוכלוסיה תחלה כדי ליצור חיסוניות עדר. יש השערות כאלו בעולם הרפואה, אבל אף אחד לא יודע – וזו אחת מהחידות – שיש לכך קשר לנגיף הקורונה. אף אחד לא מבטיח שנהיה כמו שוודיה ולא נגיע למצב של ניו יורק – שם מתוך תשעה מיליון בני אדם מתו קרוב ל-18 אלף.

"העצומה והגישה הזו יושבת על קרקע מאוד נפוצה בציבור הישראלי שאומרת, 'אנחנו יכולים לחיות עם 500 נפטרים בחודש, רק תנו לנו את החיים שלנו בחזרה'. אם מאמצים את הגישה הזאת, נגרום לקריסת בתי החולים ונספק עבודה לחברה קדישא. בעוד חצי שנה נגלה שהחיסוניות הזו לא שווה כלום".

פרופ' גליה רהב: "צריך לחכות שנים עד שתהיה חסינות עדר"

הבוקר דיווח אדיר ינקו ב"ידיעות אחרונות" כי בתגובה לעצומה תקפו רופאים בכירים את מחבריה: "לאחרונה נשמעים קולות הקוראים לאפשר הדבקה נרחבת בקורונה של אוכלוסיות שאינן בסיכון משמעותי לאשפוז וזאת במטרה ליצור חסינות עדר או עומק חיסוני. אסטרטגיה זאת לא נוסתה באורח מכוון בשום מקום בעולם. היא נסמכת על טענות לא מבוססות ואך מוטעות מבחינה מדעית ואמפירית ועלולה בסבירות גבוהה להוביל לאסון רפואי, כלכלי וחברתי".

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא". "אסטרטגיית חסינות עדר עלולה להוביל לאסון רפואי, כלכלי וחברתי". צילום: דוברות בית החולים

"המדיניות הלאומית להכלת המגיפה חייבת לכלול כיעד את צמצום ההדבקה ככל שניתן וכפועל יוצא יוביל הדבר להגנה על אוכלוסיות פגיעות, לייצוב מערכות הבריאות, הכלכלה, החינוך והחברה – וזאת באופן אחראי, ממוקד שיאפשר לישראל להפוך ל'ירוקה' ולכולנו לחזור לשגרה מירבית".

פרופ' רהב אמרה בעניין זה: "צריך לחכות שנים עד שתהיה חסינות עדר. אף אחד גם לא יודע כמה זמן היא נמשכת. גישה כזאת – יצירה מכוונת של חסינות עדר – עלולה להיות מסוכנת עם תמותה גבוהה גם של בריאים. גישה כזאת תבלבל את הציבור עוד יותר".

פרופ' אודי קמרון: "כל המפחידים ודורשי המגבלות טעו בהערכותיהם"

פרופ' אודי קמרון, מרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וחוקר מערכות הגנה של חיידקים מפני נגיפים, מחותמי העצומה נגד הסגר, חזר הבוקר והדגיש את הערכות היתר של נפטרים וחולים במגפה עם תחילתה, שלא התממשו. קמרון ציין כי שוודיה על התנהלותה בתחילת המגיפה היא כיום מדינה ירוקה, ולכן לא היה, וגם כיום אין צורך, בסגר. קמרון הדגיש כי "כל המפחידים ודורשי המגבלות טעו בהערכותיהם הקודמות".

גם פרופ' אריאל מוניץ, מהמחלקה למיקרוביולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, תמך בנתונים אלה: "אפילו צרפת, בה היה גל ראשון עם תמותה רבה, חווה כעת גל שני משמעותי עם אפס תמותה".

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  ד"ר אמיר שחר,  פרופ' גבי ברבש,  סגר,  פרופ' גליה רהב,  חדשות,  חסינות עדר,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
07.09.2020, 14:55

נוסחה בדוקה: חברו עתונאי שמתפרנס מידיעות סנסציונות עם רופא או מדען שמחפשים במה לדעות הקיצוניות שלהם וקיבלתם כתבה עסיסית ומסקרנת.

אנונימי/ת
07.09.2020, 20:04

אמירה אומללה של ברבש. לכל אחד ואחת הזכות להביע את הדעה שלהם.ן בלי שיבוא איזה ברבש ויגיד להם להסתתר בפינה.

אנונימי/ת
07.09.2020, 20:16

ולאדון ברבש אין פינה משלו? כבודו בחר לוותר על תפקיד הפרויקטור והפך לעייצעס געבער.

אנונימי/ת
08.09.2020, 11:00

ולא רק זה...ברבש ישב בטלויזיה כשנתניהו אמר שעד סוף אפריל יהיו 100,000 חולים בארץ ו-10,000 מתים ולא העיר הערה אחת על חוסר הסבירות של הדברים. בקיצור ברבש קשקשן לא קטן בעצמו.

אנונימי/ת
07.09.2020, 20:59

ואם נשים דיעות בצד, נוכל לצפות בהרצאה מתועדת היטב מאת הרופאה הזו:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2109&v=sjYvitCeMPc&feature=emb_logo

אנונימי/ת
08.09.2020, 00:32

הרצאה מרתקת ודוברת רהוטה.
מסקנות: מסיכות חסרות ערך,סגר חסר ערך,ריחוק חברתי 2 מטר חסר ערך,מניעה עם ויטמין די וטיפול בהידרוקסיכלורוקוין,החיסונים לקורונה מסוכנים ויהרגו אנשים וביל גייטס הוא הקונספירטור מספר אחד.
יתכן ששכחתי משהו...

22.01.2021, 16:15

ברור ששכחת , לבלוע את הכובע שלך

07.09.2020, 21:06

אולי כדאי ששני הצדדים ימתנו את ההמלצות שלהם. קשה לשכוח שפרופ' ברבש הזהיר אותנו בגל הראשון מאלפי מתים. יותר מקומם היה הניבוי של פיזיקאים, מתמטיקאים ושאר הפרופ' שאינם מתחום הרפואה ובריאות הציבור. מצד שני גם הניבוי שהקורנה היא שפעת עם יחסי ציבור אינו נכון.

13.09.2020, 10:07

הוא הזהיר מאלפי מתים אם לא ינקטו אמצעים אבל כן ננקטו ולכן מערכת הבריאות לא קרסה , ולכן אי אפש רלאמר מה היה קורה אילו , אילו היו מאמצים את שיטת שוודיה והיו אלפי חולים קשים מערכת הבריאות היתה קורסת ואז אחוז המתים היה עולה בסדרי גודל והיו מצטרפים הרבה מקרי מוות מסיבות אחרות שהיום מערכת הבריאות מונעת .

07.09.2020, 21:26

שלום ובריאות, לפני שמשווים בין מדינות צריך לבדוק האם מדובר במוטנטים זהים של הווירוס.
כלומר, לוודא שהמוטנט הדומיננטי בארץ זהה לווירוס הנפוץ בשבדיה. רק אז אפשר להתחיל לחשוב על השוואה בין המדינות.
(ישראל צפופה בהרבה משבדיה.)
בנוסף, עמים או גזעים שונים רגישים בצורה שונה לווירוס הקורונה.
בארצות הברית בודקים אם אנשים רצסיביים לאנמיה חרמשית הרבה יותר נפגעים מהקורונה.
נקודה שלישית: מי יתקע בידינו שלא יווצר זן יותר אלים כאשר נאפשר לעוד 400,000 איש להידבק.
ועדיין לא דיברתי על הנזקים ארוכי הטווח של הווירוס גם אצל מחלימים.
בברכה אלדד
ביוכימאי

אנונימי/ת
08.09.2020, 16:03

כתבת דברים של טעם!
צודק מאוד

אנונימי/ת
09.09.2020, 22:37

תגובתו של פרופ׳ ברבש מראה על אבדן שליטה ועשתונות!
האם כך ניתן לנהל דיון מדעי מקצועי?
אם פרופ׳ ברבש לא יכול לנמק את עמדתו הזורעת פחד ואימה בצורה מדעית לעומת קבוצת המומחים שמסתמכת מדעית על התצפיות והידע הנצבר בששת החודשים בתוספת הגיון בריא, כדאי שיחזור לפינתו הוא ויסתתר שם!
הייתי מצפה מפרופ׳ לרפואה שינהל דיון מדעי ענייני ולא יעסוק בהעלבות אישיות!

07.09.2020, 21:30

לבכירים כמו ברבש קשה לסגת מדיעה מוקדמת, מניחה שזו עלולה להוות תעודת כישלון עבורו

אנונימי/ת
07.09.2020, 21:56

ואפשר לחשוב שהתחזיות של ברבש פגעו בול. במקומו הייתי באמת מחפשת לי פינה להסתתר.

אנונימי/ת
07.09.2020, 22:28

מעניין מה יגבר? התפשטות המגיפה או תופעת מכחישי הקורונה ...

אנונימי/ת
08.09.2020, 00:01

18000 מתוך 9 מיליון (בארה"ב, לדברי ברבש ואין לדעת 9 מיליון מה - נדבקים? חולים? סתם אנשים? ) זה 0.2% , רק אומרת

אנונימי/ת
13.09.2020, 12:01

גם בישראל ישנם כ-9 מיליון תושבים. חלילה אם נגיע ל-18,000 מתים. גם אם הם רק 0.2%..
ולא דובר על ארה"ב, אלא על ניו יורק בלבד.

אנונימי/ת
08.09.2020, 00:04

כשמסתכלים על שבדיה צריך להגיע בערך ל 5000 מתים כדי להגיע למצב שלהם. צודק הממסד שטוען שאיננו מסוגלים לספוג את 4000 המתים ש"חסרים" לנו בזמן קצר, וצודקים המתנגדים שאומרים שסגר יאריך את הזמן לדעיכה, אבל ההארכה הזו נדרשת אחרת תהיה תמותה נוספת מהתפוצצות המערכת הרפואית.

אנונימי/ת
08.09.2020, 07:10

איך בכלל משווים ביין דר שחר (מנהל חדר מיון) וביין פרופ ברבש ופרופ רהב.?עם כל הכבוד למה לא לרעיין גם מנהל מרפאה או אורטופד.

אנונימי/ת
08.09.2020, 08:04

גם דוקטור שחר וגם פרופסור רהב צודקים.
מבחינתו אין עומס במיון. למה שיהיה? גם אם יגיעו המוני חולי קורונה - במיון אין יותר מדי מה לעשות איתם. האבחנה נעשית לפי בדיקה מעבדתית ואז או שהם עפים הביתה או שעולים לאשפוז.
באשפוז הם כן יוצרים עומסים.

אנונימי/ת
08.09.2020, 07:37

ראוי שברבש ינהג קצת צניעות. ראינו את המרחק בין התחזיות שלו למציאות, כמרחק מזרח ממערב...
רפואה אינה מדע מדוייק ועך אחת כמה וכמה מול החדש והלא נודע. ראוי שכל איש מקצוע יהביע את דעתו על בסיס שיקוליו וראייתו (זה בסיס החופש המדעי והמקצועי). ניתן לא להסכים, אבל חוסר הסכמה מביעים בטיעונים שכנגד ולא באמירות אישיות.

08.09.2020, 07:38

ברבש מספר פעמים שינה את עמדתו, ההיא מתל השומר רוצה להמשיך להיות כוכבת טלויזיה ולהצדיק מחלקות קורונה רקות או חצי רקות, בנוסף לכך, גם זיופים ברישום רפואי. חבורה של ליצנים מנפחים את העניין ללא פרופורציה , לא רוצים להכשיב לאף אחד וגורמים לנזקים כלכליים עצומים.

אנונימי/ת
08.09.2020, 08:05

פרופ ברבש צודק
עדיף לנקוט משנה זהירות ולהוריד באורח דרסטי את העקומה. שימו לב שהוא איינו מעוניין כלל בקידום או בפוליטיקה בניגוד לאחר...

08.09.2020, 08:34

יש עוד עובדה שצריך להביא בחשבון: כשבודקים את נתוני התמותה מכל סיבה (עפ"י נתוני הלמ"ס) בעשור האחרון, ומשווים לנתוני התמותה באותם חודשים השנה - רואים שלא רק שאין תמותה עודפת, אלא שהתמותה ב 2020 נמוכה מעט מהתמותה באותם חודשים בשנים קודמות. בנוסף אפשר לראות מגמה שבה יש ירידה מתונה בשיעורי התמותה משנה לשנה במשך העשור האחרון.

08.09.2020, 17:37

ולמרות אותה מגמת ירידה בשיעור התמותה לאורך השנים שהזכרת, השנה בתקופת הקורונה ישנה עליה בשיעור התמותה ביחס לארבעת השנים הקודמות.

אנונימי/ת
08.09.2020, 08:47

באקלים הנוכחי משתיקים ביקורת אין מקום לספקנות בדיוק הפוך מחשיבה מדעית. הצטרף לעדר הפאניקרים או שב בשקט זה המסר של רופאים כוחניים לקולגות הספקנים

08.09.2020, 10:28

שלום רב
אני חוזר להסתכלותי מתחילת המשבר, בנתונים האפסיים שאנו מקבלים - כולם מהתקשורת, והניתוחים של כל העוסקים הרישמיים, שכולם הפחדה ושחור משחור. סה"כ במהלך של כחצי שנה מתו מקורונה כ- 1000 אנשים. באותו זמן מתו בישראל בכלל כ- 17,000 אנשים (זו הסטטיסטיקה הקבועה בישראל כ- 100 נפטרים ביממה). לצערי מספר המתים הוא ה- hard data היחיד שקיים משום שהוא דיכוטומי (וכפי שאמרתי בעבר - גם כאן סיבת המוות נתונה לפרשנות). גיל המוות הממוצע של הנפטרים - זהה בערך לגיל המוות הממוצע באוכלוסייה בישראל.
הנתון החשוב ביותר, מוסתר מאיתנו כאילו בכוונת מכוון, מהי התחלואה והתמותה העודפת, מאז עידן הקורונה. האם יש בחצי השנה האחרונה יותר מתים סה"כ מאשר בשנה רגילה (באותה תקופה ובממוצע רב שנתי), האם יותר חולים אושפזו באשפוזים שאינם אלקטיביים, או משולמים דיפרנציאלית? האם סה"כ יותר חולים אושפזו?
רפואה היא מקצוע היונק מהמדעים (אינה באמת מקצוע מדעי), ולכן הרופאים ככלל אינם אוהבים "מדע פופולארי" , אלא נתונים הנתונים לבקרת-עמיתים, וקריאה ביקורתית. כאשר מחווים את דעתך אחרי צבירת הידע debate הוא חיוני, וישנם נושאים בוויכוח בקהילייה-הרפואית עד היום - "נותנים או לא נותנים אנטיביוטיקה לכל חולה עם דלקת בלוע, וארבעה סימנים מתוך חמישה?"
גבי ברבש עשה בצורה גלויה מה שנעשה מתחת לפני השטח כבר זמן מה, והוא להשתיק את הדיון. אני מאוד מקווה שזה לא יעבוד. גם את צימלווייס השתיקו בעבר. חייהן של מאות יולדות יכלו היו להיחסך , אילו לקחו את תצפיותיו ברצינות.

אנונימי/ת
08.09.2020, 10:44

בחישוב שלך יש הטיה משמעותית. בתחילת המחלה הייתה תחלואה נמוכה ותמותה נמוכה בין היתר עקב ההגבלות המשמעותיות. כך מתוך 1000 שנפטרו, פחות מ 300 (285 ליתר דיוק) נפטרו בשלושת החודשים הראשונים, ואילו הרוב נפטרו בחודשים יוני-אוגוסט. לכן אם מגמת העליה תמשך, בחצי שנה הקרובה אנו לא צפויים לעוד 1000 מתים, אלא לכמה אלפים נוספים.
האם זה מחיר שלגטימי לשלם? ייתכן שכן ייתכן שלא. זו כבר שאלה ערכית ולא מדעית.
תמותה עודפת לא הייתה בחודשים הראשונים, אבל זה בין היתר מכך שהייתה ירידה גם בתמותה מתאונות עקב ההגבלות. בחודשים יולי אוגוסט כבר מתחילים לראות עודף תמותה (קטן). בנוסף ייתכן שתהיה עליה בתמותה שלא ניתן לראות מיידית עקב נזקים ארוכי טווח.

08.09.2020, 12:46

מהיכן המידע?

אנונימי/ת
09.09.2020, 00:09

די עם סיפור הירידה בתמותה מתאונות. מתאונות מתים פחות מ 40 בחודש. אז מה הירידה ? 15 בחודש ? התמותה החודשית היא 3500-4000 לחודש. אין תמותה חריגה !
מחיר הסגרים והרס הכלכלה החינוך הבריאות ועוד, יהיה גבוה בין היתר גם בחיי אדם.
לעומת זאת אין עדות ליעילות הסגר ושאר ירקות. לו היה דיון רציני של אנשי מקצוע והובלה של המשבר על ידי מנהיגות ניתן היה לקבל מדיניות. בשיטה הנוכחית יש אנרכיה בהתנהלות או אי ההתנהלות.

13.09.2020, 10:03

הנתונים האלה לא רלונטיים . כיוון שהם בגלל שכן בוצע כאן סגר מלא וחלקי , אתה לא יכול לדעת מה היה קורה אילו לא היו ננקטים שום אמצעים.
בגלל שיש כאן מערכת בריאות שנלחמת על כל חולה אחוז התמותה הוא מחצית מהממוצע בעולם , אולם במקרה של קריסת מערכת הבריאות אחוז התמותה היה עולה פי כמה וכמה, והיו מתווספים גם מקרי מוות מסיבות אחרות .

לדעתי הסגר שנכפה בצו בית משפט בתחילת ההתפרצות (הגל) הראשונה היה מעשה נמהר, בלתי מקצועי ובלתי אחראי.

מטרת הסגר הייתה להשטיח את העקומה של הנדבקים. אבל הנדבקים הם לא הבעיה.

מטרת הסגר הייתה להשטיח את העקומה של החולים (סימפטומטים) אבל גם אלו אינם הבעיה.

הבעיה היא החולים הקשים והחולים שזקוקים להנשמה ואלו אינם פונקציה של מספר הנדבקים.

מטרת הסגר הייתה להקטין את מספר ה'נשאים' ו'החולים' אבל הסגר לא מנע את ההדבקה בהתפרצות הבאה ('הגל הבא').

08.09.2020, 18:49

קריאה למשתתפי הפורום:
בהנחה שכולנו כאן רופאים או אנשי מדע... וגם אם בחרתם להישאר אנונימיים, אנא הימנעו מאמירות מזלזלות ופוגעות בעמיתים. אנשים מקדישים את חייהם להפחתת תחלואה והצלת חיים. ראוי לכבד זה את זה ולא לבזות. שמרו על שפה נקייה ושיח תרבותי.

אני חוזר ומעלה תמיהה שאותה הצגתי בפומבי בפני "קברניטי המערכת" אז (זוכרים : ראש ממשלת מעבר - מר נתניהו, שר בריאות - יעקב ליצמן, מנכ'ל מ. בריאות - מר סימנטוב -- אף אחד מהם אינו רופא !! ) --
מדוע הכרזתם והפעלתם את "צו שעת חרום" ? ?
כך שאלתי פומבית ב- 15.3.2020 - כשעדין לא קרה נפטר חולה הקורונה הראשון ??
האם מצב הארוע מצדיק גם כיום ,לאחר כ-7 חודשי מעקב -- את המשך שעת-החרום ?
מדוע "הקברניטים" כיום אינם פועלים כנדרש ומפעילים את הגוף הצבאי המופעל במצב כזה ?
מדוע אין אימון -רענון של מערך בתי חולים שדה לשע'ח-- למקרה של צורך בתגבור המערך האישפוזי ? ? ( תהילת בתי-חולים שדה הרי נודעת ברחבי תבל עקב כושרם ומקצועיותם !)
ההסבר ברור -- אנו לא "בשעת חרום" !
משתמשים במונח זה כתואנה לשם המשכה הסמוי של קורונו-דיקטטורה (לדעתי הינה כבר גלויה ליותר ויותר מבינינו ), כגלימה מסנוורת את ההמון המצוי בטרור מפחיד ואימתני !
הגיעה העת לפעול ובמלוכד -בדרישה מן ה"קברניטים" : - שעת- חרום -- חדל !
קורונה אינה בולטת כקטלנית אימתנית בארצנו !
אפשרו חזרה לשגרת חיים תוך בקרה הגיונית !
הרפו מן הכח שמקנה הכותרת "שעת-חרום" ! !
אדם לחופש נולד -- לא לדיקטטורה (אפילו מוסווה !)
בברכת חגי תשרי - לשמחה ובבריאות טובה !
פרופ' תיאו דב גולן.

09.09.2020, 22:03

בחודש מרץ הגיעו דיווחי אימה מניו יורק על תמותה המונית.
מסין הגיע מידע מצונזר שהיה ברור שהוא חלקי מאד.

כיום התמונה הרבה יותר ברורה. לא חוכמה לבוא בספטמבר חשבון עם ההחלטות של מרץ

08.09.2020, 21:48

לדעתי הקריסה הכלכלית של שכבות אוכלוסיה רחבות מאד והצורך הנרחב בהקצאת כספים רבים מאד על ידי המדינה, כשלא ברור מה יהיה מקורם, עלול לגרום לנזק הרבה יותר גדולף כך שיש וחובה לנקוט בכל אמצעי המיגון הנדרשים אך להמנע מהטלת סגר נרחב

09.09.2020, 08:13

ד"ר ברבש צודק בכל מילה, הוא סירב לתפקיד כי לא הוגדרו הסמכויות.וחבל.אילו היה הפרויקטור היינו נראים אחרת היום.

09.09.2020, 08:56

צודק מאד,כאשר אין סמכויות ויש שיקולים פוליטיים ולא מקצועיים ,זאת התוצאה.חבל שפרופ' גמזו לא הבין זאת .

אנונימי/ת
09.09.2020, 08:54

כאשר רוצים להשוות לשוודיה ,יש גם לקחת בחשבון את פרמטר השוואת מזג האויר,את השימוש במזגנים בקיץ כאשר נמצאים במקומות סגורים בקיץ, שני פרמטירים חשובים מאד .
הבעייה כעת בארץ,חוסראימון בהנהגה המביאה לירידה משמעותית במשמעת ההתנהגות ובלקיחת אחריות וערבות הדדית .כדי להחזיר את אמון הציבור לשו"פ ,חובה עמדה אחידה ועקבית להתנהלות,מסכות והגיינה .
גם כאן אין תמימות דעים בכך מאחר ובתחילת הדרך המסר היה שונה ,אולי בגלל מחסור במסכות
עובדה אשר נותנת כעת את אותותיה.
בלבול הציבור וחוסר אמינום =עלייה בתחלואה והעדר שליטה.
זה תפקיד פרויקטור וגם כאן משיקולים פוליטיים לא נתו לו גיבוי לכן מה רוצים מהעם הממתין לאמירה אחידה ומקצועית.

09.09.2020, 21:03

ההשוואה עם שוודיה היא בעייתית. בשוודיה מופעל מערך בדיקות אימתני (1,250,000 למיליון תושבים) אבל מספר המקרים המאובחנים למיליון הוא מחצית מישראל (8,500 לעומת 15,300 אצלנו). לעומת זאת התמותה בשוודיה היא פי 5 מישראל (578 לעומת 114). למה? מזגנים? אוכלוסיה מבוגרת? בתי חולים באי ספיקה? למומחים פתרונות.

09.09.2020, 22:01

למומחים אין פתרונים

אנונימי/ת
09.09.2020, 22:55

אבנר, לגבי הבדיקות התבלבלת. המספר בו נקבת הוא סך כל הבדיקות, ולא מספר הבדיקות למיליון תושבים. בישראל סך כל הבדיקות עבר את ה 2.5 מליון, ומספר הבדיקות לנפש בישראל גבוה יותר.

אנונימי/ת
09.09.2020, 21:34

התנהגות הציבור מוכיחה: סגר הוא גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה. לא טכנית, לא כלכלית, לא נפשית ולא מכל זוית אחרת. בלי להכריז על כך רישמית הציבור מודיע: אנחנו תומכים במודל השבדי, ורובנו מקבלים על עצמנו יותר זהירות- בנקיטה במסיכות ובמרחק פיזי זה מזה. כי עם הקורונה צריך לחיות, אם רוצים או לא רוצים.

אנונימי/ת
09.09.2020, 22:12

רק הבעיה שהציבור כאן ממש לא מתנהג כמו בשוודיה.
ההגבלות כאן הן פחות מההגבלות בשוודיה.
מספר הילדים למשפחה שונה ממספר הילדים למשפחה בשוודיה.
הצפיפות כאן שונה מהצפיפות בשוודיה.
מה גורם לך לחשוב שהתוצאה כאן תהיה דומה או זהה לשוודיה? השוודים יצרו את הוולוו, אנחנו יצרנו את הסוסיתא....

10.09.2020, 11:13

הם יצרו את הוולוו, ואת איקאה, ובכל זאת התמותה שם פי 5 מפה

אנונימי/ת
10.09.2020, 11:23

איקאה זו אולי דוגמה טובה מבחינת קונספט שיווקי, אבל לא דוגמה טובה מבחינת איכות.

התמותה בישראל נמוכה יחסית לא כי אנחנו כאלה מוכשרים, אלא כי התפלגות הגילאים שלנו שונה.
נכון לתקופה האחרונה - בשוודיה מתים כל יום פחות מאשר בישראל, כאשר גודל האוכלוסיה פחות או יותר דומה (הם אפילו קצת יותר). בשורה התחתונה הם ניהלו את המשבר טוב יותר מבלי לנקוט בסגר (אבל כן עם הגבלות). אצלנו המשבר לא מנוהל כלל.

אנונימי/ת
10.09.2020, 09:35

אנשים יציר מדעתם לגמרי, אולי זה כבר דמנציה מתקדמת? על איזה חיסנות עדר מדובר אם ידוע שיש אפשרות לחלות באותו ווירוס שוב אחרי החלמה? שיצאו לפנסיה כבר ויפסיקו להזיק לאנשים.

10.09.2020, 11:12

האפשרות לחלות במחלה שוב קיימת אבל נדירה מאד.

גל שני בניו יורק החרדית? לא מה שחשבתם
בניגוד לדיווחים בישראל על התפרצות גל שני של תחלואה בני יורק ומאומתים שאובחנו בפעם השנייה – הרי שהמקומיים אינם יודעים להצביע על אדם שכזה • כל הפרטים

מהמידע שהגיע ל'בחזית' עולה, כי ריבוי המאומתים החדשים שהתגלו בימים האחרונים בניו יורק, מקורו במספר חתונות שנערכו בשבועיים האחרונים בקהילה החרדית בהשתתפות אורחים שהגיעו מישראל, אנגליה ואנטוורפן, כאשר הנדבקים החדשים שהתגלו הם אחד מהשניים: או כאלה שאינם מתגוררים בארה"ב והגיעו מחו"ל להשתתף בשמחה, כאשר הם מביאים עמם את הנגיף מארץ מוצאם – או בקרב תושבים מקומיים שהגל הראשון פסח עליהם וכעת הודות למגע עם חולים מאומתים, הם נדבקו בנגיף.

13.09.2020, 09:57

בשוודיה אוכלוסיה בעלת מנטליות שונה לחלוטין מישראל, ששומרת באופן טיבעי על ריחוק, הם לא היו צריכים להטיל סגר בגלל שהאוכלוסיה עצמה אימצה כללי משמעת של ריחוק ומניעת הדבקה.
בשוודיה עדיין שומרים על כללי ריחוק והיגיינה קפדנים, אין שום הוכחה שנוצרה שם חסינות עדר ואין שום הוכחה לחסינות עדר בשום מקום בעולם, להפך יש עדויות על ירידה מהירה ברמת הנוגדנים ואפילו הדבקות חוזרת .
הדבקה המונית תביא לקריסה של מערכת הבריאות, קריסה של מערכת הבריאות תגרום גם למקרי מוות מסיבות אחרות. ובסוף הנזק יהיה גדול יותר גם מבחינה כלכלית.
לדעתי המדינה שצריך לקחת כדוגמה טוב ומוצלחת היא לא שוודיה אלא ניוזילנד.

13.09.2020, 10:10

כל האנונימים שמגיבים כאן נגד סגר, הם או אינטרסנטים שניזוקו כלכלית. או רופאים מתחום אחר, לא נראה לי שרופאים שקורעים את התחת במחלקות פנימיות יהיו נגד סגר.

אנונימי/ת
13.09.2020, 10:28

בהתחשב בפופולריות של השם אבי כהן (גם אם זה שמך האמיתי, ואת זה אי אפשר לדעת) , אתה אנונימי בדיוק כמו כולם.

אנונימי/ת
30.09.2020, 10:45

מעניין. מה עושה ד"ר שחר בגיל 71 בראש מחלקה בלניאדו? לא עת פרישה לגמלאות?