חדשות

יו"ר הר"י לנתניהו: "קיצוץ בתקציב הבריאות הוא הקרבת חייהם של האזרחים"

פרופ' ציון חגי דורש מראש הממשלה להחריג את תקציב משרדי הבריאות והרווחה מהקיצוץ הרוחבי: "במקום למצוא דרכים לשפר ולהציל את המערכת, בוחרת ממשלת ישראל להחמיר את הפגיעה במערכת הבריאות"

פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י. הורה להחזיר את טיוטת נייר העמדה למשרד הבריאות. צילום: ביה"ח קפלן

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי שיגר אמש (ג') מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו דורשת הר"י להחריג לאלתר ובאופן מלא את משרד הבריאות ומשרד הרווחה מהקיצוץ הרוחבי. במכתב מודגש כי "בכך תומכת הר"י בעמדת משרד הבריאות ובהתנגדותו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן בנושא". הקיצוץ הרוחבי בתקציבי משרדי הממשלה השונים בשיעור 1.35% בתקציב לשנת 2019 ולאחר מכן עד 2037, מדי שנה, קיצוץ של 1.55%, נועד לממן את תוספת השכר לגימלאי שירותי הביטחון.

במכתבו של פרופ' חגי נאמר עוד: "גם עתה, כשהקיצוץ אושר בממשלה, עדיין לא מאוחר לגלות את האחריות הנדרשת ממי שעומד בראש המערכת ולדאוג לבריאותם ולרווחתם של תושבי המדינה.

"אנו מצויים בתקופה שבה מערכת הבריאות סובלת מהרעבה כספית, משוועת לתקציבים ומשאבים, תלויה פעמים רבות בפילנתרופיה ונדבות, מתמודדת עם דו"חות החושפים אותה במערומיה ובחוסר תפקוד ממשי.

"את זאת יודע כל אדם, מראשי המדינה ועד הזקנה שאם יש לה מזל, היא עדיין במסדרון ולא שוכבת בחדר האוכל. הדעת איננה סובלת שבמצב שכזה, במקום למצוא דרכים לשפר ולהציל את המערכת, בוחרת ממשלת ישראל להחמיר את הפגיעה ולפגוע עוד יותר בשירותי הבריאות של תושביה.

"אין ספק שקיצוץ בכל משרד ממשלתי טומן בחובו הרעה בתנאי חייהם של אזרחים. עם זאת, פגיעה בזכות לחיים, בזכות לשלמות הגוף ובזכות לחיים ברווחה מינימלית, היא המשמעותית והקשה מכולן, ואין לה כל הצדקה. למעשה, תכלית חקיקתו של חוק ביטוח בריאות ממלכתי היא למנוע בדיוק מצבים כאלה.

"ההסתדרות הרפואית מתריעה על הימנעות הממשלה מהעלאת תקציב הבריאות מעבר לעליית ה'טייס האוטומטי', שאינה מספקת. על מנת להגיע לממוצע במדינות ה-OECD, על הממשלה להוסיף כשלושה מיליארד שקל בשנה לתקציב הבריאות וזאת רק על מנת לעמוד במקום ולמנוע הידרדרות.

"משמעות ההחלטה לקצץ בתקציב הבריאות היא הקרבת חייהם של אזרחי המדינה. אני סמוך ובטוח שכראש ממשלה, שמגדירה עצמה כממשלה חברתית, תמצא לנכון להגן עליהם ולהחריג את תקציב משרד הבריאות והרווחה מהקיצוץ".

נושאים קשורים:  קיצוץ,  תקציב משרד הבריאות,  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  חדשות,  פרופ' ציון חגי
תגובות
אנונימי/ת
21.11.2018, 20:28

הקיצוץ הרוחבי בתקציבי משרדי הממשלה השונים בשיעור 1.35% בתקציב לשנת 2019 ולאחר מכן עד 2037, מדי שנה, קיצוץ של 1.55%, נועד לממן את תוספת השכר לגימלאי שירותי הביטחון.

אם ככה שיקצצו בתקציב מרד הביטחון!!!

אנונימי/ת
22.11.2018, 04:25

לפרופ. חגי ברך נקודה אחת שולית: הגירעון שנגרם ע״י ניהול הקטסטרופלי של מערכת הבריאות הוא זה הרבה יותר חמור מאשר הקיצוץ. לאורך השנים כל בתי החולים הציבוריים. לתומנו, וממשיכים להתלונן, עם ״חסר, אין״ ואוד. בלי שום תוכנית התייעלות, בלי שום שינוי ניהולי...כלום. פה זה מקור הבעייה, לא הקיצוץ של ר״המ. ברגע שיוציאו אחוצה כל האינקומםטנתים שמציפים את ההנהלות, כל הפקידים המיותרים...אז לא יהיה גירעון, ואולי יהיו כסף מספיק לאוד דברים. די אם גל הטימתום הזה!

22.11.2018, 06:13

פנייתו של יו״ר הר״י לראש הממשלה היא צודקת וראויה.
אבל התוכן הוא נרפה, רופס, בכייני וכמעט אפולוגטי.
רוח הדברים היא ״תעשה טובה...זה לא בסדר...״
זה בהחלט מתאים לתדמית של הר״י - ״קרקס ג׳ובים״ זקן, עייף ונהנתני ששכח כמעט באופן דמנטי את סיבת קיומו - דאגה למעמד הרופאים והרפואה.
הר״י אמורה לייצג ולהנהיג 23,000 רופאים - זהו כוח אדיר לא רק במספר אלא בעוצמה הגלומה במהות המקצוע.
בהתנהלות נכונה, לחישה של עוצמה כזאת צריכה להרעיד את אמות הסיפים.
הר״י זקוקה לרענון - לא בשינוי יו״ר זה או אחר, אלא בחישוב מסלול מחדש והחלפת המנגנון הניהולי הארכאי והרדום.
אם עורכי דין וחשבונאים (״פקידונים״ שאין להם שום נגיעה ואש יוקדת באשר לייצוג הרופאים והרפואה) הם אלה המנהלים את הר״י, אז אני ממליץ למנות את אלון חסן למזכ״ל הר״י - הוא פנוי והוא יהיה מוכן תמורת מיליון ש״ח בשנה (הסכום המשולם למזכ״ל הר״י) למקם את הר״י במקום הראוי לה.

פניה חשובה לממשלת ישראל, מיו״ר ארגון שהוא יותר מארגון מקצועי גרידא, אלא מבטאת אחריות לבריאות. שחיקת הרופאים כפי שנצפתה בסקר השחיקה של משרד הבריאות מחייבת התגייסות מערכתית של כל ארגוני הבריאות. הגיע הזמן לטיפול בליבת העשייה של המערכת- המפגש רופא מטופל. בו טמונה האיכות האמיתית, שיפורו יצמצם את השחיקה ובסופו של דבר גם את ההוצאה. יישר כוח