חדשות

חיישן ביולוגי על שבב לאיתור מהיר של דלקות בדרכי השתן פותח בטכניון ואורולוגים מ"בני ציון"

באמצעות החיישן הנמצא עדיין בניסוי, מתקצר הליך הבדיקה והאבחון להתאמת התרופה האנטיביוטית מימים ל-6-2 שעות בלבד

חיישן ביולוגי (Biosensor) על שבב לאיתור מהיר של דלקות בדרכי השתן, המקצר ל-6-2 שעות בלבד את תהליך האבחון לשם קבלת ההחלטה על התאמת הטיפול האנטיביוטי בחולה - פותח בטכניון בסיוע רופאים מהמרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה. תוצאות המחקר שנלווה לפיתוח הוצגו בכנס האורולוגיה האירופי שנערך בחודש מארס השנה בלונדון.

את פרויקט הפיתוח הובילה פרופ' אסתר סגל וכן הדוקטורנטית היידי לאונרד מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון והאורולוגים מ"בני ציון" והפקולטה לרפואה בטכניון, פרופ' חבר קליני שראל הלחמי, מומחה לאורולוגיה ילדים ופרופ' עופר נתיב.
פרופ' הלחמי מסר כי השבב נועד לגלות את סוג החיידק שגרם לזיהום בדרכי השתן וכך להעניק את הטיפול התרופתי היעיל ביותר למטופלים הסובלים מזיהום הזה.
השימוש ההולך וגובר בחיישנים ביולוגיים לאבחון נחשב לאחת מפריצות הדרך הטכנולוגיות של העשור.
פרופ' הלחמי הדגיש כי החיישן הביולוגי (שבב סיליקון)עדיין בשלבי ניסוי ראשוניים אבל כבר עתה ניתן לרות עד כמה הוא יוכל להיחשב למוצר מהפכני שיוכל לסייע רבות לרופאים אבל גם למטופלים. באמצעותו ניתן יהיה לא רק לאתר נוכחות חיידק אלא גם איתור רגישות. בעוד שכיום התהליך הזה נמשך בדרך כלל בין יומיים לשלושה – באמצעות החיישן הוא יתקצר משמעותית לשעות בודדות.
"בעיית הזיהומים החיידקיים בדרכי השתן", ציין פרופ' הלחמי, "היא כבר בגדר מגיפה כלל עולמית. יתר על כן: כתוצאה מטיפול אנטיביוטי שאיננו תואם לרגישות החיידק, הרופאים למעשה מעודדים יצירתם של חיידקים אלימים ועמידים לכל סוגי האנטיביוטיקה.
"השבב יאפשר זיהוי מהיר של רגשיות לאנטיביוטיקה, המלצה על הטיפול התרופתי הנאות לחולה באופן מידי ובכך יוקטן שיעור יצירת הזנים אלימים.
"החיישן בנוי משבב סיליקון מצופה בחומר המאפשר לחיידקים להיצמד אליו. הארכיטקטורה הייחודית שלו, בצרוף מערכת אופטית זעירה ואלגוריתם לניתוח החזר גלי-האור מאפשרים בתוך שעתיים לזהות צמיחה של חיידקים, ובהמשך תוך 4 שעות נוספות ניתן להזליף לשבב תרופות אנטיביוטיות שונות ולזהות את רגישות החיידק אליהן".

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי "בני ציון",  דלקת בדרכי השתן,  אבחון מהיר,  אנטיביוטיקה,  פרופ' אסתר סגל,  פרופ' שראל הלחמי,  פרופ' עופר נתיב,  היידי לאונרד
תגובות